فازدوم یک کارآزمایی بالینی برای درمان دیابت نوع 1 با استفاده از واکسن ب ث ژ در حال انجام است

7 آوریل 2021- در  ماه اوت سال 2012 ، نتایج فازاولیک کارآزمایی بالینی نشان داد که لوزالمعده ی افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا بوده اند، پس از دریافت دو دوز واکسن باسیلوس کالمت-گوئرین(BCG) ، برای مدت کوتاهی قادر به تولید انسولین است.

در سال 2018 ، یک گزارش پیگیری در مورد 232 شرکت کننده ی تحت درمان با BCG و بدون درمان با BCG، در مجله Vaccines منتشر شد که نتایج مثبتی را در کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به غلظت قند خون تقریباً طبیعی نشان داد، در حالی که مقدار انسولین مورد نیاز آنها به حدود یک سوم پس از 5 تا 8 سال از درمان اولیه با واکسنBCG ، بدون هیچ گزارشی از افت قند خون شدید، کاهش یافته بود.

اکنون ثبت نام برای انجام فازدوم این آزمایش بالینی- که در سال 2015 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد-، با 150 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 1 طولانی مدت، تکمیل شده است. این آزمایش قرار است دوز و دفعات درمان مورد نیاز برای معکوس کردن دیابت نوع 1 را تعیین کند.

محققان اعلام کردند که هنوز به بودجه ی بیشتری برای ردیابی این بیماران به مدت سه سال اضافه تر نیاز دارند. هدف نهایی این تحقیقات، فروشBCG به عنوان یک درمان تایید شده برای دیابت نوع 1 به بازار است. پنج آزمایش کلینیکی اضافی باBCG  و دارونما بر روی بیش از 150 نفر در حال حاضر ادامه دارد.

منبع:

https://diabetesaction.org/current-research